pátek 18. července 2014

Recenze knihy: Konec prokrastinace - Petr Ludwig 90 %

Konec prokrastinace. Úderný název naprosto přesně vystihuje, o čem kniha Petra Ludwiga bude. Poslední dobou se kolem ní vyrojilo takové množství publicity, že ji nešlo nezaznamenat. Obdivně jsem o ní slyšel mluvit několik přátel, reklamy v knihkupectví, na internetu i jinde míří na zoufalé prokrastinátory a slibují řešení, které pomůže začít žít naplno. Zní to lákavě. Marketingově se kniha trefila do černého. V dnešním světě plným takřka neomezených možností prokrastinátorů „paradoxně“ stále přibývá. Má s tím co do činění jev zvaný rozhodovací paralýza, který říká, že nám zvažování vícero možností sebere tolik energie, že se nakonec často nerozhodneme pro žádnou. Začneme prokrastinovat.

Osobně mám období největší prokrastinace za sebou - u mě to byly zejména počítačové hry na střední škole, které mi nahrazovaly neuspokojivý sociální život. Za hodiny, které jsem strávil u hraní her jako Mafia, Counter Strike, Max Payne, Half – Life 2 či Need for Speed Underground, by jeden postavil v Indonésii celou osadu bambusových domů. I nyní však cítím, že mám velké mezery v tom, jak nakládám se svým časem a využívám svůj potenciál. Měl jsem tedy vhodnou motivaci, proč se do knihy pustit.

Přiznám se, že jsem o jménu autora Petra Ludwiga do okamžiku vydání knihy nic neslyšel. Kdo je tento osvícený chlapík, který ve svých rukách třímá recept na vítězství nad prokrastinací? Petr Ludwig se představuje v úvodním silném slovu autora, ve kterém přibližuje svůj deset let starý zážitek blízkého setkání se smrtí. Od toho dne si řekl, že chce žít naplno a postupně našel smysl svého konání v pomáhání lidem lépe využívat jejich čas a potenciál. V současné době je hlavou vzdělávacího institutu GrowJOB, jenž na základě vědeckých poznatků vyvíjí přiléhavé metody pro osobní i firemní růst. Kniha Konec prokrastinace, která spatřila světlo světa loňský rok, je jedním z  výsledků jeho snažení.

From Chaos to Order
Foto CC BY 2.0: Sebastien Wiertz (Flickr)

Kniha je rozdělena na několik sekcí. V úvodním bloku je čtenářům představeno, co se rozumí pojmem prokrastinace, kde jsou její historické kořeny a příčiny. Následující část se věnuje motivaci, především tomu, jak ji zažehnout. Motivaci střídá akceschopnost, nejvíce praktická část, která obsahuje konkrétní metody a nástroje, které vedou k tomu, že dané činnosti skutečně začneme provozovat. Po akceschopnosti se další část věnuje výstupům, které z naší práce máme a radí, jak postupovat, pokud si chceme udržet spokojenost. Předposlední blok knihy se týká naší (ne)schopnosti objektivně vyhodnocovat informace a nabízí možnosti, jak objektivitu zvyšovat. Závěrečná kapitola nese podtitul Klíč ke spokojenosti a obsahuje tip, pomocí kterého můžeme pravidelně reflektovat naší cestu.

Největším plusem celé knihy je dle mého její komplexnost a systém. Oproti obdobně zaměřeným pouze „tlachajícím“ publikacím nabízí i praktické metody, jak zlepšení dosáhnout. Představuje nástroje jako Osobní vize, Buzer lístek, Flow lístek a další, které spolu dohromady dobře fungují. Autor při svém studiu, jak prokrastinaci překonat, vycházel z vědeckých výzkumů. Ty jsou v knize srozumitelně interpretovány. Hodně se mi líbila vizuální stránka. Ludwig věrný svému „vědeckému založení“ zakomponoval do knihy spoustu barevných schémat, neboť náš vizuální kortex zachycuje komplexní vztahy a spojitosti lépe, než to dokážou pouhé stránky textu. Kniha je protkána zajímavými citáty. Celé se to čte poměrně lehce, někdy je to literárně mírně kostrbaté, to se však dá Ludwigovi lehce odpustit. Sám přiznává, že je mu mnohem blíž poloha extrovertního performera než spisovatele.

Jak říká staré japonské přísloví: „Vize bez akce je sněním, akce bez vize je noční můrou“ Tento výrok vyjadřuje dva základní životní problémy. Mnoho lidí má své vize, ale nic pro ně nedělá. Jiní zase něco dělají, ale smysl v tom nevidí žádný. Ideálně však potřebujeme obojí, jak vizi, tak akci. Pokud se nám to podaří, dostaví se požadované emoční a materiální výstupy. Emoční výstupy souvisejí s vyplavováním dopaminu, neurotransmiteru, jehož uvolňování má za následek naší spokojenost. Materiální výstupy představují konkrétní výsledky práce, které jsou za námi vidět. (Ludwig, 2013, str. 38)

Knihu bych určitě doporučil všem, kteří se v něčem cítí zaseknuti. Neslibuje okamžitý úspěch ani nepřináší žádné zázračné metody. Nabízí však provázaný, logický systém, který může po postupných krůčcích pomoci vést ke spokojenějšímu prožívání naší existence.

Henry Ford Life, as I see it, is not a location, but a journey. Life flows
Foto CC  BY - SA: BK (Flickr)

PS: Že i na mě kniha měla kniha pozitivní vliv, dokumentuje fakt, že za poslední týden přibyli na blogu dva příspěvky, což se rovná počtu příspěvků, které jsem přidal za poslední dva měsíce J