sobota 12. dubna 2014

Recenze knihy: Spánek - Haruki Murakami 80 %

V nakladatelství Oden vyšlo na konci roku 2013 po monumentálním románu 1Q84 další dílo v současné době nejpopulárnějšího japonského spisovatele Haruki Murakamiho. Jedná se o povídku Spánek, kterou autor napsal již v roce 1990.

Děj nás zavádí do rutinního života ženy v mladším středním věku. Hlavní hrdinka má spokojené manželství, vychovává dítě a pracuje v domácnosti. Dalo by se říct, že má z objektivního hlediska pouze jeden problém. Už 17 dní nemůže spát.

Pomocí retrospektivy je nám vyprávěno, jakým způsobem k této události došlo a jak ovlivňuje ženin život. Středobodem příběhu je hlavní hrdinka vyrovnávající se s nastalou situací pomocí opakujících se rituálů. Zkoumá přitom, co daný stav zapříčiňuje a zda by z něj mohlo něco vyrůst. V příběhu se prolínají prvky tajemna, bizarnosti, v protikladu s prvky až fyzické reality. Všiml jsem si, že už zde má Murakami např: tendenci přesně popisovat, co si hlavní hrdinka připravuje k jídlu, což je jeho čtenářům známé i z jeho pozdějších děl.

Kdysi jsem někde něco četla o mučení odpíráním spánku. Dělali to nacisti. Šoupli svou oběť do mrňavého kamrlíku, a aby nemohla spát, zajistili, že bude mít otevřené oči, neustále na ni svítili a dělali veliký hluk. V takové situaci se pak člověk nejdřív zblázní a zakrátko poté umírá. Nedokázála jsem si vzpomenout po jaké době se má přesně začít projevovat to šílenství. Tři nebo čtyři dny, tak nějak to bylo, ne? V mém případě už od chvíle, kdy jsem přestala spát, uplynul celý týden. A to je opravdu hodně dlouho, ať se to děje za jakých chce okolností (Murakami, 1990, str. 52)

Přišlo mi, že autorův styl v době psaní této povídky ještě nebyl tolik vyzralý. Přestože se kniha dobře čte a má výbornou atmosféru, chyběla mi v ní jakási ucelenost. Z řešení rozuzlení jsem měl pocit, jakoby Murakami úplně přesně nevěděl, kam chce příběh dovést. Konec tak ve mně zanechal dojem předčasného utnutí. Povídku bych přirovnal k příjemné, osvěžující procházce na rozhlednu, ke které je v závěru odříznutá cesta. Nedořečenost a ponechání prostoru na interpretaci čtenáře patří k Murakamiho znakům, zde byly pro mě tyto znaky zvýrazněny o trochu víc, než bych si přál.

Haruki Murakami
Foto CC-BY-SA 3.0: wakarimasita (Flickr)

Knihu skvělými černobílými ilustracemi doplnila německá výtvarnice Kat Menschik. Už obálka je vyvedena, obrázky v knize za ní nikterak nezaostávají.