úterý 4. března 2014

Jak na fotky?

Když si člověk založí blog, tak si (ten poctivější) položí otázku, jakým způsobem používat fotky z internetových zdrojů a neporušovat přitom autorský zákon.

Považuji se za průměrného uživatele internetu a jako takovému mi nedělá problém vyhledat si fotky k čemukoliv během pár vteřin. Když si však položím otázku, které z vyhledaných fotek mohu použít, je to složitější. Vrhl jsem se tedy do průzkumu a hledal odpovědi na otázky, které by mi dopomohli k orientaci v komplikované oblasti autorských práv a licencí.

Nemám zájem fotky kupovat v placených fotobankách, zaměřil jsem se tedy na možnost, jak se dostat k fotkám, se kterými se dá pracovat volně. Hodně mě zaujala možnost používat fotky s označením Creative Commons (dále jen „CC). Přiznám se, že o existenci CC jsem měl zatím jen mlhavé ponětí. Jedná se o takzvané volné licence, kterými autor označí své dílo a dává svolení k jeho publikování za dodržení určitých podmínek. Dané podmínky jsou poměrně specifické. Jedná se v nich o 4 základní parametry, které se mezi sebou různě kombinují. Autor může trvat na uvedení svého jména či přezdívky, dát právo rozšiřovat dílo jen za předpokladu identické licence, zakázat jakékoliv úpravy a nesvolit s použitím ke komerčním účelům. Kvalitně zpracovanou prezentaci k tomu, jak nakládat s CC a dalšími tipy, jak vyhledávat volný obsah lze nalézt v tomto článku Marka Lutonského.

Myslím, že mi rady z této prezentace postačí k ilustrování svých článků. Po pár hodinovém studiu jsem tedy celkem spokojený s výsledkem a má zmatenost je o něco menší :).

Na závěr praktické cvičení...

Spring
Foto CC BY 2.0: Matthijs Quaijtaal (Flickr)

Žádné komentáře:

Okomentovat